Det är höstblåsten.

Det är höstblåsten. Som aldrig blev vinter. Höstblåsten.
För den gamla värmen finns där, men den nya kylan kommer.
Och höstblåsten skyddar. Den skyddar mot den nya kylan. Den måste skydda.
Precis som duntäcken och stickade tröjor, precis som dubbla vantar och sjalar virade i många varv.
Precis som den nya mössan. Den skyddar mot den nya kylan.
Men jag vaknar fortfarande av att jag fryser och jag börjar förstå att det är den gamla kylan som har blivit ny på senare dagar.
Friska vindar. Höstblåsten. Skyddar mot iset och nergången.
Värmen är densamma. Men ögonen är nya, händerna är nya, rörelserna är nya.
Fryset är detsamma. Men kylan är ny.
Och höstblåsten skyddar.
För jag har aldrig varit lika trygg, varm och säker på en cykel på isen. Aldrig lika torr, lugn och pigg i snövatten mitt i natten.
Det är höstblåsten. Vindar som skyddar.

image162

Kommentarer
Postat av: Emma

Väldigt fint!

Postat av: Elin

jag vet vem människo-morran är.. fast det har jag redan sett.

2007-11-07 @ 21:14:44
URL: http://hejhenning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback